Exploring possible future worlds with the practice of design fiction
Speculation as a means of critical distancing from the media

Une conférence de Géraldine Wuyckens (UC Louvain)

7 décembre 2022

“Knowing the audience” on digital platforms

A platform, in its very nature, promises to make the entire communication chain transparent (and hence controllable). For content producers, this makes platforms an appealing environment to distribute their creations, since they offer the possibility to know their audiences. Most platforms therefore offer contributors insight into the reach of their creations, in the form of dashboards that contain audience metrics. This knowledge about the audience given to content creators is “interested”, in the sense that the knowledge is not random nor complete, and in its biases it is possible to detect a certain managerial logic.

Lire la suite »

Médias et Médiatisation : Analyser les médias imprimés, audiovisuels et numériques

L’ouvrage coordonné par Benoît Lafon apporte une série de synthèses théoriques susceptibles de soutenir une éducation aux médias orientée vers les (processus de) médiatisations plutôt que vers l’information au sens strict (qui est une médiatisation parmi d’autres) et son évaluation. Il invite à une saisie non normative des productions médiatiques et permet de traiter comme un même ensemble les textes circulant au sein des médias d’information, des réseaux sociaux ou des publicités dans l’espace public.

Lire la suite »